Elgesio su tiesioginiais pardavėjais kodeksas
Pradžia » Vartotojui » Etikos kodeksas » Elgesio su tiesioginiais pardavėjais kodeksas

TIESIOGINĖS PREKYBOS BENDROVIŲ ELGESIO SU TIESIOGINIAIS PARDAVĖJAIS, TIESIOGINIŲ PARDAVĖJŲ TARPUSAVIO ELGESIO IR TIESIOGINĖS PREKYBOS BENDROVIŲ TARPUSAVIO ELGESIO KODEKSAS

 A. BENDROJI DALIS

A.a.Taikymo sritis

Tiesioginės prekybos bendrovių elgesio su tiesioginiais pardavėjais, tiesioginių pardavėjų tarpusavio elgesio ir bendrovių tarpusavio elgesio kodeksą (toliau vadinamą Kodeksu) priėmė Lietuvos tiesioginės prekybos asociacija, esanti Europos tiesioginės prekybos asociacijas Seldia (Seldia) nare, vadovaudamasi Seldia tiesioginės prekybos darbuotojų elgesio su tiesioginiais pardavėjais, tiesioginių pardavėjų tarpusavio elgesio ir bendrovių tarpusavio elgesio kodeksu. Kodekse aprašomi santykiai tarp tiesioginės prekybos bendrovių ir tiesioginių pardavėjų, tarp tiesioginių pardavėjų ir tarp tiesioginės prekybos bendrovių. Kodeksas skirtas apsaugoti tiesioginius pardavėjus, skatinti sąžiningą konkurenciją privačios įmonės struktūroje, etiškai pateikti tiesioginės prekybos siūlomą galimybę užsidirbti ir gerinti tiesioginės prekybos įvaizdį, sąžiningomis sąlygomis parduodant kokybiškus gaminius galutiniam vartotojui.

A.b. Terminų žodynėlis

Kodekse naudojamų terminų reikšmės yra tokios:

(1) Tiesioginė prekyba – plataus vartojimo prekių pardavimas tiesiogiai vartotojams jų namuose, darbo vietose ar kitur, išskyrus nuolatines mažmeninės prekybos vietas, kai tiesioginis pardavėjas dažniausiai paaiškina ir pademonstruoja šias prekes.

(2) Vartotojas – bet kuris fizinis asmuo, kuris perka produktus tikslais, kurie negali būti laikomi susiję su jo  verslu, prekyba ar profesija.

(3) LTPA – Lietuvos tiesioginės prekybos asociacija, atstovaujanti Lietuvos tiesioginės prekybos sektoriaus interesus.

(4) Bendrovė – tiesioginės prekybos bendrovė – verslo subjektas, tiesioginės prekybos būdu pardavinėjantis prekes su savo prekės ar paslaugų ženklu arba kitu atpažinimo ženklu, ir esantis TPA nariu.

(5) Platinimo sistema – bet kuris gaminių pardavimo organizavimas ir metodas.

(6) Tiesioginis pardavėjas – asmuo, kuris yra tiesioginio pardavimo bendrovės platinimo sistemos narys. Tiesioginiu pardavėju gali būti nepriklausomas komercinis agentas, rangovas, platintojas, samdomas arba savarankiškai dirbantis atstovas, franšizės gavėjas ar pan.

(7) Uždarbis – bet kokios tiesioginio pardavėjo pasiektos pajamos. Uždarbis gali būti komisinių, prekybinio antkainio, fiksuotų mokėjimų, atlygių, bonusų ir kitomis formomis.

(8) Gaminiai – tai materialios ir nematerialios prekės ir paslaugos.

(9) Pagalba verslui – bet kokia prekė ar paslauga, kuri skirta padėti tiesioginiam pardavėjui vykdyti ir plėtoti savo verslą, ir kuri yra:
a) skirta parduoti tiesioginiams pardavėjams arba teikiama jiems nemokamai; ir
b) nėra skirta perparduoti vartotojams.

(10) Mokestis  – tai:
a) bet koks mokėjimas grynais pinigais; arba
b) bet koks mokėjimą perkant pagalbą verslui;
kai šio mokėjimo prašoma iš tiesioginio pardavėjo, stojant į tiesioginės prekybos bendrovės platinimo sistemą, arba periodiškai, kaip tolimesnio dalyvavimo paskirstymo sistemoje sąlyga.
(11)Verbavimas– veikla, skirta įtikinti asmenį tapti tiesioginiu pardavėju.
(12) Kodekso administratorius– LTPA paskirtas nepriklausomas asmuo ar subjektas, stebintis, kaip LTPA narės laikosi Kodekso, ir nagrinėjantis nusiskundimus pagal Kodeksą.

A.c. Bendrovės

Kiekviena LTPA nare esanti bendrovė įsipareigoja laikytis Kodekso nuostatų. Tai yra būtina priėmimo į LTPA ir narystės joje sąlyga. Kiekviena LTPA narė įsipareigoja viešai informuoti apie jos dalyvavimą LTPA bei apie LTPA kodeksą.

A.d. Tiesioginiai pardavėjai

Tiesioginiams pardavėjams Kodeksas tiesiogiai nėra privalomas, tačiau jų bendrovės privalo reikalauti laikytis Kodekso arba elgesio taisyklių, parengtų pagal Kodekso standartus. Tai yra būtina narystės bendrovės platinimo sistemoje sąlyga.

A.e. Savireguliacija

Kodeksas yra tiesioginės prekybos sektoriaus savireguliacijos priemonė. Tai nėra įstatymas, tačiau jo nuostatos gali pareikalauti tokios elgesio etikos, kuri viršija galiojančius teisinius reikalavimus. Kodekso nesilaikymas civilinės atsakomybės neužtraukia. Bendrovei, atsisakiusiai narystės TPA, Kodeksas nebėra privalomas, tačiau jis lieka galioti visiems įvykiams ir sandoriams, vykusiems ir sudarytiems tada, kai bendrovė dar buvo TPA narė.

A.f. Įstatymai

Laikoma, jog bendrovės ir tiesioginiai pardavėjai laikosi įstatymų reikalavimų, todėl įstatymų ir kitų teisės aktų reglamentuojami reikalavimai Kodekse neminimi.

A.g. Standartai

Kodekse pateikti elgesio etikos standartai tiesioginės prekybos bendrovėms ir tiesioginiams pardavėjams.

A.h. Teritorinis taikymas

LTPA įsipareigoja reikalauti, kad jos nariai, užsiimdami tiesioginės prekybos veikla kitose šalyse, kaip būtinos priėmimo į LTPA ir narystės joje sąlygos laikytųsi: nacionalinio kodekso, jei bendrovė yra nacionalinės tiesioginės prekybos asociacijos (TPA) narė; arba Europinių kodeksų bet kurioje iš Europos ekonominės erdvės (EEE) šalių; arba Pasaulinio kodekso, jei bendrovė nėra nacionalinės TPA narė ne EEE šalyje.

B. ELGESYS SU TIESIOGINIAIS PARDAVĖJAIS

B.a. Tiesioginių pardavėjų elgesio atitikimas

Bendrovės supažindina su Kodekso reikalavimais tiesioginius pardavėjus ir privalo reikalauti, kad tiesioginiai pardavėjai laikytųsi Kodekso arba jo nuostatas atitinkančių elgesio taisyklių. Tai yra būtina sąlyga, norint būti bendrovių platinimo sistemų nariu.

B.b. Verbavimas

Nei bendrovės, nei tiesioginiai pardavėjai negali naudoti klaidinančių, apgaulingų bei nesąžiningų verbavimo veiksmų.

B.c. Verslo informacija

Informacija, kurią bendrovė teikia savo esamiems ir potencialiems tiesioginiams pardavėjams, susijusi su galimybe dirbti bei su tuo susijusiomis teisėmis, įsipareigojimais, įprastais kaštais ir išlaidomis, turi būti tiksli ir išsami. Bendrovės rinkodaros planas turi būti skaidrus, suprantamas ir neklaidinti. Bendrovėms negali teikti potencialiems darbuotojams  nepatikrinamų faktų ir neįvykdomų pažadų. Bendrovėms draudžiama klaidinančiai arba apgaulingai nurodinėti prekiavimo galimybės privalumus potencialiems pardavėjams.

B.d. Pareiškimai apue uždarbį

Bendrovėms ir tiesioginiams pardavėjams draudžiama klaidingai parodyti faktinius ir potencialius pardavimus ir savo tiesioginių pardavėjų uždarbius. Visus uždarbius ir pareiškimus apie įvykdytus pardavimus reikia pagrįsti dokumentais.

B.e. Santykiai

Bendrovės su savo tiesioginiais pardavėjais sudaro raštiškas sutartis, kurias pasirašo tiesioginis pardavėjas ir bendrovė, arba raštu apibūdina tiesioginio pardavėjo ir bendrovės santykius, išdėstydamos visą esminę informaciją. Bendrovės privalo pranešti savo tiesioginiams pardavėjams apie jų teisinius įsipareigojimus, įskaitant reikalingas licencijas, registravimą bei mokesčius.

Bendrovėms ir tiesioginiams pardavėjams draudžiama pasinaudoti tiesioginio pardavėjo asmenybe, socialiniu, intelektiniu ar emociniu pažeidžiamumu ir šiuo pagrindu jį išnaudoti.

B.f. Atlyginimai

Nei bendrovės, nei tiesioginiai pardavėjai negali prašyti kitų tiesioginių pardavėjų nepagrįstai didelio stojamojo mokesčio, mokesčio už mokymą, franšizės mokesčio, mokesčio už reklaminę medžiagą nei kito mokesčio, susijusio vien su teise dalyvauti šiame versle.

Visi mokesčiai turi atitikti pagrįstą vertę.

Bendrovės ir jų tiesioginiai pardavėjai neturi naudoti praktikos pagal kurią tiesioginis pardavėjas moka mokestį už dalyvavimą tiesioginės prekybos bendrovės platinimo sistemoje ir gauna uždarbį pagrįstą jo į platinimo sistemą atvestų tiesioginių pardavėjų sumokėtų mokesčiais.

Bet koks mokestis imamas iš tiesioginio pardavėjo turi būti tiesiogiai susiję su mainais suteiktų daiktų, gaminių ir paslaugų verte.

B.g. Pasitraukimo teisė

Tiesioginis pardavėjas turi turėti ne mažesnį nei 14 dienų periodą, per kurį galėtų pasitraukti iš sutarties nenurodydamas priežasčių ir be jokių baudų.

Naudojimosi šia teise laikotarpis pradedamas skaičiuoti nuo sutarties su bendrove sudarymo dienos. Tiesioginis pardavėjas turi raštu informuoti bendrovę apie savo sprendimą pasitraukti iš sutarties.

Kai tiesioginis pardavėjas pasinaudoja pasitraukimo teise, bendrovė turi atgal išpirkti visus gaminius ir pagalbą verslui, kurią tiesioginis pardavėjas pirko pradėdamas savo veiklą. Bendrovė turi sugrąžinti visas jai tiesioginio pardavėjo sumokėtas sumas. Bendrovė negali būti įpareigota išpirkti gaminius ir suteiktą pagalbą verslui, jei jie nėra originalios, naujos ir nenaudotos būklės.

B.h. Išpirkimas

Nepaisant tiesioginio pardavėjo pasitraukimo teisės (B.g.), tiesioginiam pardavėjui nusprendus nutraukti santykius su bendrove, bendrovė turi iš jo nupirkti per pastaruosius 12 mėnesių pirktas, tačiau neparduotas ir dar tinkamas pardavimui gaminių atsargas.

Išperkant gaminius tiesioginis pardavėjas turi gauti  ne mažiau 90 procentų grynosios įsigijimo kainos, atskaičius tvarkymo mokestį bei atėmus bet kokią naudą, kurią tiesioginis pardavėjas gavo iš bendrovės grąžinamų prekių įsigijimo metu. Bendrove negali būti įpareigota išpirkti gaminius, jei jie nėra originalios, naujos ir nenaudotos būklės.

B.i. Atsargos

Bendrovės negali reikalauti nei skatinti tiesioginių pardavėjų, kad jie pirktų prekių atsargas nepagrįstai dideliais kiekiais nei pirkti gaminius reguliariai, kuomet mažai tikėtina, kad toks gaminių kiekis bus parduotas ar suvartotas per protingą laiko tarpą. Tinkamą atsargų kiekį galima nustatyti pagal atsargų ir realių pardavimo galimybių, prekių konkurencingumo, rinkos aplinkos santykį bei atsižvelgiant į bendrovėje naudojamą prekių grąžinimo ir atlyginimo politiką.

B.j. Atlyginimas ir ataskaitos

Bendrovės turi periodiškai pateikti tiesioginiams pardavėjams ataskaitas apie, jei taikoma, pirkimus, pardavimus, uždarbį, komisinius, premijas, nuolaidas, pristatymus, panaikintus užsakymus ir kitus susijusius duomenis pagal susitarimą su tiesioginiais pardavėjais. Visus priklausančius pinigus reikia mokėti ir atskaitymus daryti komerciškai pagrįstu būdu.

B.k. Švietimas ir mokymas

Bendrovės privalo užtikrinti reikiamą švietimą ir mokymą, taip pat suteikti informaciją apie rinką ir prekes, kad tiesioginiai pardavėjai galėtų elgtis etiškai. Mokyti galima už pagrįstą kainą arba nemokamai surengiant seminarus, pateikiant vadovėlius, gaires, garso ir vaizdo medžiagą.

B.l. Kitos priemonės

Bendrovės privalo uždrausti tiesioginiams pardavėjams reklamuojant ar reikalaujant pirkti kitomis priemonėmis, kurios nėra suderintos su bendrovės pardavimo politika ir procedūromis.

Tiesioginiai pardavėjai, kurie parduoda bendrovės patvirtintą spausdintą ar elektroninio formato reklaminę ar mokamąją literatūrą privalo: 1) panaudoti tik tas priemones, kurios atitinka tuos pačius standartus, kurių laikosi bendrovė, 2) susilaikyti nuo reikalavimo pirkti tokią pardavimo pagalbinę literatūrą žemesnio lygio tiesioginiams pardavėjams, 3) tiekti pardavimų pagalbinę literatūrą pagrįstomis ir teisingomis kainomis, atitinkančiomis panašią literatūrą, kuri yra prieinama rinkoje ir, 4) siūlyti raštišką gražinimo politiką, kuri yra tokia pati kokią taiko tiesioginių pardavėjų atstovaujama bendrovė.

Bendrovės turi imtis pagrįstų žingsnių užtikrinti, kad tiesioginių pardavėjų naudojamos pardavimų pagalbinės priemonės atitiktų šio Kodekso nuostatas ir nebūtų klaidinančios ar apgaulingos.

C. BENDROVIŲ TARPUSAVIO ELGESYS

C.a. Principas

Reikalaujama, kad visos LTPA narės viena su kita elgtųsi sąžiningai.

C.b. Perviliojimas

Nei bendrovės, nei tiesioginiai pardavėjai negali sistemingai vilioti tiesioginių pardavėjų iš kitų bendrovių.

C.c. Šmeižtas

Bendrovėms ir tiesioginiams pardavėjams draudžiama nesąžiningai šmeižti kitų bendrovių prekes, prekybą, rinkodaros planus ar kokią kitą jų ypatybę.

D. KODEKSO ĮGYVENDINIMAS

D.a. Bendrovių atsakomybė

Pagrindinė atsakomybė už Kodekso laikymąsi tenka pačiai bendrovei. Kodekso pažeidimo atveju bendrovės privalo dėti visas protingas pastangas, kad patenkintų skundą.

Pagrindinė atsakomybė už Kodekso laikymąsi tenka pačiai bendrovei. Kodekso pažeidimo atveju bendrovės privalo dėti visas protingas pastangas, kad patenkintų skundą.

Kiekviena bendrovė narė ir bendrovė, kurios narystė sustabdyta, privalo paskirti už LTPA kodeksą atsakingą darbuotoją. Už kodeksą atsakingas darbuotojas yra atsakingas už atsakymus į LTPA Kodekso administratoriaus užklausas bei kaip jo bendrovė laikosi kodekso. Jis ar ji taip pat bus pagrindinis kontaktinis asmuo įmonėje bendrovei supažindinant su LTPA Etikos kodekso reikalavimais savo nepriklausomus pardavėjus, darbuotojus, klientus ir plačiąją visuomenę.

D.b. LTPA atsakomybė

LTPA privalo turėti žmogų, atsakingą už skundų nagrinėjimą ir dėti visas galimas pastangas, siekiant išspręsti skundą.

D.c. Kodekso administratorius

LTPA privalo paskirti nepriklausomą asmenį arba subjektą Kodekso administratorium. Kodekso administratorius stebi, kaip bendrovės laikosi Kodekso. Kodekso administratorius sprendžia visus neišspręstus tiesioginių pardavėjų skundus dėl Kodekso pažeidimų ir pateikia metinę ataskaitą dėl Kodekso taikymo.

D.d. Veiksmai

Kodekso administratorius, atsižvelgdamas į  tiesioginių pardavėjų skundus dėl to, jog bendrovė pažeidė Kodeksą, gali nutraukti bendrovės sutartį ar kitokius ryšius su tiesioginiu pardavėju, grąžinti sumokėtus pinigus, įspėti bendrovę arba jos tiesioginius pardavėjus, arba imtis kitokių tinkamų veiksmų, apie šiuos veiksmus ir sankcijas paskelbti viešai.

D.e. Skundų nagrinėjimas

Bendrovės, LTPA ir Kodekso administratorius privalo įdiegti skundų nagrinėjimo procedūras bei užtikrinti, kad kiekvienu konkrečiu atveju gavus skundą būtų kuo greičiau išsiųstas reikiamas patvirtinimas ir per pagrįstą laikotarpį priimti atitinkami sprendimai.

D.f. Bendrovių skundai

Bendrovių skundus dėl kitų bendrovių arba LTPA nagrinėja Kodekso administratorius arba nepriklausomas arbitras, pagal LTPA numatytas procedūras.

D.g. Paskelbimas

LTPA privalo paskelbti Kodeksą ir kuo plačiau apie jį informuoti. Nemokami spausdinti Kodekso egzemplioriai turi būti prieinami visuomenei nemokamai.

 

Parsisiųsti Elgesio su Pardavėjais kodeksą


© 2011-2017 Lithuanian Direct Selling Association. All rights reserved.