Europos valstybių socio-ekonominį tiesioginės prekybos įmonių pardavėjų tyrimą 2023 metų kovo–balandžio mėn. Europos tiesioginės prekybos asociacijos „Seldia“ ir Direct Selling Europe užsakymu internetinės apklausos būdu atliko pasaulinė rinkos tyrimų agentūra „Ipsos“. Tyrimo metu 12‑oje Europos Sąjungos valstybių (Čekijoje, Estijoje, Italijoje, Ispanijoje, Latvijoje, Lenkijoje, Lietuvoje, Nyderlanduose, Prancūzijoje, Slovakijoje, Švedijoje, Vokietijoje) buvo apklausti 25 896 tiesioginės prekybos įmonių nepriklausomi pardavėjai-konsultantai, iš jų – 784 Lietuvoje.

Kviečiame susipažinti su Lietuvos rezultatais.

Tiesioginė prekyba – verslumas su lygiomis galimybėmis

Tiesioginė prekyba yra verslo modelis, kuriame kiekvienas gali dirbti savo tempu. „Laisvė/nepriklausomumas“, „bendravimas“, „pajamos“ ir „kokybė” yra pagrindinės priežastys, dėl kurių tiesioginiai pardavėjai imasi šios veiklos.

Tiesioginės prekybos įmonių pardavėjai – kas jie?

  • Lytis, amžius, išsilavinimas – ne kliūtis sėkmei tiesioginės prekybos versle.
  • Tyrimo duomenimis, net 9 iš 10-ies tiesioginės prekybos pardavėjų Lietuvoje yra moterys, tokia tendencija būdinga visai Europai (85 proc. moterų). Tokiu būdu skatinimas moterų verslumas ir mažinama lyčių nelygybė.
  • Tiesiogine prekyba Lietuvoje užsiima įvairaus amžiaus žmonės – tiek studentai, tiek senjorai, o aktyviausias segmentas – 35-54-ių asmenys, jie sudaro daugiau nei pusę visų pardavėjų (55 proc.). Dažniausiai tai –  žmonės, turintys aukštąjį išsilavinimą (74 proc.), gyvenantys mieste (69 proc.).

Lanksčios uždarbio galimybės su maža rizika

Tiesioginė prekyba suteikia uždarbio galimybes įvairiais gyvenimo periodais: nuo papildomų pajamų iki sėkmingos pagrindinės veiklos.

Lankstumas

  • Nėra ar mažos pradinės investicijos.
  • Nėra privalomų darbo valandų.
  • Galimybės su maža rizika ir mažais pradiniais kaštais užsidirbti papildomai ar plėtoti savo verslą.

Tiek trumpalaikės, tiek ilgalaikės papildomos pajamos:

  • Tinka nuolatinių pajamų neturintiems studentams ir kitiems asmenims.
  • Tinka senjorams, siekiant papildyti nedideles nuolatines pajamas.
  • 1 iš 3 tiesioginių pardavėjų pasirenka tiesioginę prekybą, nes ji siūlo ilgalaikes papildomas pajamas.

Tyrimas atskleidė, kad net 26 proc. apklaustų Lietuvos pardavėjų prieš pasirinkdami tiesioginę prekybą svarstė apie savarankiško darbo galimybes, pavyzdžiui, nedidelio savo verslo pradžią. Šia ypatybe Lietuva pirmauja iš visų apklaustų šalių – bendras Europos vidurkis yra 18 proc.

Dažniausios lietuvių įsitraukimo į tiesioginę prekybą paskatos – galimybė įsigyti prekių su nuolaida (70 proc.), mėgstami produktai (63 proc.), papildomų trumpalaikių ar ilgalaikių pajamų galimybė (49 proc.), taip pat dažnai minimas tikėjimas prekės ženklo vertybėmis/tikslais (45 proc.), galimybė pagerinti savo (savo šeimos) gyvenimo kokybę (41 proc), galimybė plėsti pažinčių ratą (37 proc.) ar noras ugdyti verslumo įgūdžius (27 proc.).

Beveik vienas iš septynių (15 proc.) apklaustų pardavėjų tiesioginę prekybą įvardija kaip savo karjeros kelią, o kiti tai vertina kaip papildomą pajamų šaltinį ar nuolaidų galimybę. Apie proc. apklaustų pardavėjų Lietuvoje turi ir kitus darbus ir tiesioginei prekybai skiria iki 8 valandų per savaitę.

Socialinis mažmeninės prekybos kanalas, klestintis šiuolaikiniame pasaulyje

Tiesioginė prekyba nuolat prisitaiko prie šiuolaikinio kliento poreikių, aktyviai naudoja ir modernias technologijas. Tačiau visuomet stengiamasi išlaikyti asmeninį kontaktą su klientu, nesvarbu, ar tai asmeninis susitikimas „akis į akį”, ar pardavimas pasitelkiant socialinis tinklus ar internetą.

Asmeniniai kontaktai yra tiesioginės prekybos verslo pagrindas

  • Asmeniniai susitikimai „akis į akį” išlieka populiariausiu tiesioginių pardavėjų naudojamu pardavimų kanalu. Net 70 proc. tiesioginių pardavėjų-konsultantų naudoja, tai nurodo kaip pagrindinį pardavimų kanalą.
  • Individualus aptarnavimas ir asmeninė tiesioginio pardavėjo konsultacija klientui – pagrindinė tiesioginės prekybos striprybė.
  • Prisitaikant prie šiuolaikinių vartotojų poreikių, socialiniai tinklai tampa vis populiaresnis tiesioginių pardavėjų naudojamas būdas parduoti prekes ir bendrauti su klientais. Kas antras (50 proc.) tiesioginės prekybos įmonės pardavėjas-konsultantas, socialinius tinklus įvardina kaip pagrindinį naudojamą pardavimo būdą.

Produktų užsakymai

  • Tiesioginės prekybos įmonių pardavėjai-konsultantai produktų užsakymus iš klientų gauna įvairiais būdais. Pagrindiniai būdai Lietuvoje, tai asmeniniai susitikimai (71 proc.), telefonu (35 proc.), vakarėliai namuose ir prekių demonstracijos (35 proc.) , per socialinius tinklus (30 proc.), el.paštu ir internetu (24 proc.),

Tiesioginių pardavėjų tiesioginės prekybos patirtis

Tiesioginės prekybos įmonės Lietuvoje gali didžiuotis aukštu pardavėjų konsultantų pasitenkinimu savo vykdoma veikla ir abipusiu bendradarbiavimu.

Lietuvos rezultatų ataskaita