Kas yra tiesioginė prekyba?

Tiesioginė prekyba – tai vartotojui skirtų prekių ir paslaugų pardavimas tiesiogiai vartotojui, paprastai vykdomas vartotojų namuose, jų darbo vietoje bei kitose vietose, esančiose ne prekybai skirtose patalpose.

Tiesioginė prekyba paprastai vykdoma tiesioginio kontakto su vartotoju būdu – kuomet produktai yra demonstruojami asmeniui ar jų grupei arba kai katalogas yra paliekamas vartotojui ir tiesioginis pardavėjas paskambina surinkti užsakymus. Skirtingai nuo tiesioginės rinkodaros arba pardavimų internetu, telefonu ar paštu, tiesioginė prekyba yra iš esmės pagrįsta asmeniniu kontaktu su klientu.

Koks yra skirtumas tarp tiesioginės prekybos ir tinklinės rinkodaros?

Tiesioginė prekyba yra atskiras mažmeninės prekybos kanalas, savitas prekių ir paslaugų pardavimo būdas. Tuo tarpu daugiapakopė arba tinklinė rinkodara yra tik vienas iš tiesioginės prekybos verslo organizavimo būdų. Įmonės naudojančios tinklinę rinkodarą savo tiesioginiams pardavėjams arba platintojams moka atlygį tiek už jų asmeninius pardavimus, tiek už pardavimus kitų asmenų, kuriuos jie įdarbino, apmokė ir motyvavo užsiimti šia veikla.

Koks yra skirtumas tarp tiesioginio prekybos ir tiesioginės rinkodaros?

Tiesioginė prekyba pagrįsta asmenine rekomendacija bei asmeniniu, dažniausiai tiesioginiu kontaktu tarp pardavėjo ir kliento. Tuo tarpu tiesioginėje rinkodaroje, kaip pardavimai pagal katalogą ar e-komercija, pardavėjas ir vartotojas niekada tiesiogiai nesutinka vienas kito.

Koks yra skirtumas tarp daugiapakopės rinkodaros (MLM) ir piramidinės pardavimo schemos?

Daugiapakopė arba tinklinė rinkodara yra viena iš tiesioginės prekybos verslo organizavimo formų. Tinklinės rinkodaros atveju pardavėjo pajamos yra gaunamos tik iš pardavimų vartotojams – nuo individualių mažmenininių pardavimų ir mažmeninių pardavimų jo turimo pardavėjų tinklo. Tuo tarpu piramidinėmis pardavimo schemomis laikomos tokios pardavimo struktūros, kurių dalyvių uždarbis visų pirma priklauso ne nuo prekių ar paslaugų galutiniams vartotojams pardavimų augimo, o nuo kitų asmenų įtraukimo į struktūrą.

Piramidinės pardavimo schemos, kartais gali atrodyti tarsi tinklinė rinkodara, bet dažniausiai turi šias charakteristikas:

  1. Jos skatina dalyvius reikšmingai investuoti į prekių atsargas bei siūlo atlygį už kitų asmenų įkalbėjimą padaryti tą patį.
  2. Tai turi mažai bendro su tiesiogine prekyba ir siekiu parduoti prekes vartotojams. Priešingai, leidžiama suprasti, kad pagrindinis pajamų šaltinis yra kitų asmenų įtraukimas ir jų pradinės investicijos.
  3. Jos dalyviams nesiūlo sutarčių, jų atšaukimo teisės ar galimybės atpirkti neparduotas prekes ir kt. ko reikalauja pvz. LTPA Etikos kodeksas.

Ar tai man?

Tiesioginė prekyba yra dėkinga tūkstančiams įvairaus amžiaus ir socialinio statuso žmonių, kurie nori būti nepriklausomi ar turėti asmeninį verslą. Tiesioginė prekyba itin tinka moterims nes dėl lankstaus darbo grafiko ir minimalių investicijų į veiklos pradžią, tai dažnai puikiai suderinama su jų šeimyniniais įsipareigojimais.

Norėčiau tapti tiesioginiu pardavėju, nuo ko pradėti?

  1. Pasirinkite įmonę, kurios siūlomas produktas ar paslauga Jums patraukli, nes jei patys vertinsite produktą, tai jums bus kur kas lengviau jį rekomenduoti kitiems;
  2. Įsitikinkite, kad bendrovė siūlo raštišką sutartį, kurią turite detaliai perskaityti ir suprasti. Bendrovės narystė Lietuvos tiesioginės prekybos asociacijoje yra įmonės patikimumo ir atitikimo visiems teisiniams reikalavimams ženklas. Iškilus bet kokios abejonėms, galite kreiptis į LTPA;
  3. Venkite bet kokių pasiūlymų, reikalaujančių didelių pradinių finansinių investicijų. Daugumos tiesioginės prekybos bendrovių reikalaujamos pradinės investicijos retai kada būna daugiau nei 200 eurų – už pagalbinę verslo medžiagą ir kai kurių produktų mėginius.

Kokio lygio pajamų galiu tikėtis?

Vienas iš didžiausių tiesioginės prekybos privalumų, kad ji siūlo lanksčias uždarbio galimybes, kuomet asmuo pats kontroliuoja savo uždarbį. Nors daugelis žmonių pradeda savo tiesioginio prekybos verslą kaip papildomą darbą, tačiau kiti tam skiria visą (pilnos dienos) savo darbo laiką ir uždirba reikšmingas pajamas. Kai kurios kompanijos siūlo galimybę uždirbti tik parduodant tam tikrą produktą, o kitos taip pat siūlo pardavėjų komandos kūrimo ir vystymo programas, kuriose galite gauti papildomų pajamų už savo pardavėjų komandos kūrimą.

Kas yra kodekso administratorius?

Kodekso administratorius nepriklausomas asmuo, kurį tiesioginės prekybos asociacija paskiria stebėti įmonių-narių Etikos kodekso laikymąsi bei nagrinėti esamus skundus dėl kodekso nesilaikymo.

Kaip aš galiu peržiūrėti tiesioginės prekybos įmonių visame pasaulyje sąrašą?

Atlikę paiešką Pasaulio tiesioginės prekybos asociacijų federacijos (WFDSA) svetainėje esančioje įmonių-narių kataloge. Pasaulio federacijos kataloge galite rasti visų tiesioginės prekybos asociacijų, jų įmonių-narių, kodeksų administratorius bei Pasaulio federacijos komitetų narių kontaktinę informaciją.