Tiesioginė prekyba – tai vartotojui skirtų prekių ir paslaugų pardavimas tiesiogiai vartotojui, paprastai vykdomas vartotojų namuose, jų darbo vietoje bei kitose vietose, esančiose ne prekybai skirtose patalpose.

Tiesioginė prekyba paprastai vykdoma tiesioginio kontakto su vartotoju būdu – kuomet produktai yra demonstruojami asmeniui ar jų grupei arba kai katalogas yra paliekamas vartotojui ir tiesioginis pardavėjas paskambina surinkti užsakymus. Skirtingai nuo tiesioginės rinkodaros arba pardavimų internetu, telefonu ar paštu, tiesioginė prekyba yra iš esmės pagrįsta asmeniniu kontaktu su klientu.

Tiesioginė prekyba – tai platinimo kanalas, kuris charakterizuojamas kaip:

  • Pardavimas asmens-asmeniui (“person to person”) ne prekybai skirtose patalpose;
  • Pardavimas, kuris paprastai vykdomas vartotojų namuose (“party plan”);
  • Pardavimas asmeninės demonstracijos ar paaiškinimo pagalba.

Tiesioginis pardavimas iš esmės yra seniausias žmonijos istorijoje prekybos metodais, gyvavęs jau antikos laikais, nes žmonėms, gyvenantiems ne miestuose, tai buvo vienintelis būdas įsigyti būtiniausių prekių.

Vienpakopis tiesioginis pardavimas (angl. Single Level Marketing) pasižymi tuo, kad galutiniams vartotojams prekės ar paslaugos yra parduodamos tiesioginių pardavėjų, kurie nėra išskiriami į tam tikrus lygius.

 

Daugiapakopėse sistemose (angl. Multi-Level Marketing) paprastai yra naudojamas tiesioginių pardavėjų skaidymas į tam tikrus lygius ar tinklus ir todėl galutiniams vartotojams prekės ar paslaugos yra patiekiami pasinaudojant tuo tinklu. Tokiais atvejais paprastai tiesioginių pardavėjų uždarbis priklauso ne tik nuo jų pardavimų apimties, bet ir nuo pardavimų galutiniems vartotojams apimties, kurią generuoja jų tiesioginių pardavėjų tinklas.

Tiesioginė prekyba yra neparduotuvinės mažmeninės prekybos dalis.

Tiesioginė prekyba NĖRA pardavimas internetu, telefonu arba paštu vienu metu fiziškai nedalyvaujant tiesioginiam pardavėjui ir vartotojui. Tokie pardavimo metodai yra nuotolinės prekybos formos. Nuotolinės prekybos sutartys yra sudarytos naudojant vieną ar daugiau nuotolinio ryšio priemonių.

Tinklinis ar daugiapakopis marketingas naudojamas tiesioginėje prekyboje neturi nieko bendro su draudžiamomis piramidinėmis schemomis. Jose dažniausiai nėra jokio produkto, o dalyvių uždarbis priklauso ne nuo prekių ar paslaugų galutiniams vartotojams pardavimų augimo, o nuo kitų asmenų įtraukimo į struktūrą.