Tiesioginė prekyba – plataus vartojimo prekių pardavimo ne prekybai skirtose patalpose būdas, kuris remiasi asmeniniu tiesioginio pardavėjo ir vartotojo kontaktu, kai tiesioginis pardavėjas gyvai ar nuotoliniu būdu pademonstruoja ir paaiškina apie šias prekes.

Tiesioginės prekybos būdai:

  • Asmuo-asmeniui – tiesioginis pardavėjas-konsultantas prekes demonstruoja ir parduoda asmeniškai vartotojui ne prekybai skirtose vietose (namuose, darbe ir kt.);
  • Vakarėlių pardavimai – produktų demonstravimas ir pardavimas grupei potencialių pirkėjų, paprastai pakvietusio asmens namuose ar kitoje ne prekybai skirtoje vietoje;
  • Pardavimai interneto pagalba – tiesioginis pardavėjas-konsultantas prekes parduoda vartotojui interneto pagalba naudojant asmeninę interneto svetainę, socialinius tinklus ir kt. Taip pat vartotojas gali pirkti tiesiogiai iš tiesioginės prekybos įmonės interneto svetainės tolimesniam individualiam aptarnavimui pasirinkdamas jam priimtiną pardavėją-konsultantą.

Tiesioginės prekybos įmonės pagal naudojamą atlygio pardavėjams struktūrą gali būti skirstomos į vienpakopes ir daugiapakopes įmones.

Vienpakopis tiesioginis pardavimas (angl. Single Level Marketing) pasižymi tuo, kad galutiniams vartotojams prekės ar paslaugos yra parduodamos tiesioginių pardavėjų, kurie nėra išskiriami į tam tikrus lygius.

 

Daugiapakopėse sistemose (angl. Multi-Level Marketing) paprastai yra naudojamas tiesioginių pardavėjų skaidymas į tam tikrus lygius ar tinklus ir todėl galutiniams vartotojams prekės ar paslaugos yra patiekiami pasinaudojant tuo tinklu. Tokiais atvejais paprastai tiesioginių pardavėjų uždarbis priklauso ne tik nuo jų pardavimų apimties, bet ir nuo pardavimų galutiniems vartotojams apimties, kurią generuoja jų tiesioginių pardavėjų tinklas.

Tiesioginė prekyba yra neparduotuvinės mažmeninės prekybos dalis.

Tiesioginis pardavimas iš esmės yra seniausias žmonijos istorijoje prekybos metodais, gyvavęs jau antikos laikais, nes žmonėms, gyvenantiems ne miestuose, tai buvo vieninteltis būdas įsigyti būtiniausių prekių.

Tinklinis ar daugiapakopis marketingas naudojamas tiesioginėje prekyboje neturi nieko bendro su draudžiamomis piramidinėmis schemomis. Jose dažniausiai nėra jokio produkto, o dalyvių uždarbis priklauso ne nuo prekių ar paslaugų galutiniams vartotojams pardavimų augimo, o nuo kitų asmenų įtraukimo į struktūrą.